Motosiklet Kazalarındaki Artışın Nedenini Sorduk?

Trafikte Umursamadığın Motosikletli Tanıdığın Bir İnsanın, Kardeşi, Oğlu, Babası, Eşi Olabilir.

 

Türkiye’de özellikle yaz aylarının motosiklet kazalarında ciddi bir artış meydana geliyor.  Yaşanan motosiklet kazalarındaki etken nedenleri işin uzmanlarına sorduk.. 

Motosiklet kullanmayı mı bilmiyoruz yoksa alınan önlemler yetersiz mi kalıyor?



“15-16 Yaşlarındaki Çocuklar Motosiklet Kullanıyor”
Milli Motosiklet Sporcusu

Şakir ŞENKALAYCI:

Bu konuda alınan önemler yetersiz kalıyor. Dikkat edilirse, kazaların yüzde 80’i İstanbul’da gerçekleşiyor. Bunun nedeni de İstanbul’daki trafik yoğunluğu ve bilinçsizce araç kullanımından kaynaklanıyor. Ancak sırf bu yüzden suçluları belirleyemeyiz. Motosiklet kullanıcıları da gereken önlemleri almıyor. Ülkemizde bu konuda özenti de var. Bu problemin çözülmesi için, yalnızca bu işin eğitimini veren okulların yapılması gerekiyor. Bu konuda eğitim veren özel kuruluşlar yalnızca ehliyet vermeye yönelik olduğu için yetersiz kalıyor. Ailelilerin de bilinçli olması gerek. Ehliyetleri olmayan ve kullanmayı bilmeyen 15-16 yaşlarında çocuklara motor alınıyor. Bunlar da dikkat edilmesi gereken noktalar.


“Kural Tanımamazlık Kazalara Neden Oluyor”
Milli Motosiklet Sporcusu

Kutlu TORUNLAR: 

Bence asıl problem genel olarak kimsenin kurallara uymaması. Hem trafikte seyir halindeyken uyulmuyor, hem de araç ve kişi emniyetine uyulmuyor. Genel olarak hiç dikkat edilmiyor ve kural tanımamazlık da var. Trafik işaretlerine, levhalara hiç uyulmuyor. Üstelik sürücüler gereken tedbirleri de almıyor. Mesela kask takması gerekirken, kask kullanmıyorlar. Emniyetli araç sürmek çok önemli. Aracınızın bakımdan geçmesi gerekiyor. Sürücü araç şoförüne göre, yol ile ve araçla bire bir temas içinde. Bu nedenle daha da ilgi çekici oluyor. Özellikle bayramda yapılan kazalar tamamıyla insan hatasından kaynaklanıyor. Bizim ulus olarak böyle bir problemimiz var. Benim başıma gelmez diyerek hiçbir kurala uymuyoruz. Bunlara dikkatsizlik, yorgunluk, uykusuzluk gibi etkenler de girince kazalar kaçınılmaz oluyor.


“Genç Kuşak Kendine Aşırı Güven Duyuyor”
Türkiye Otomobilciler ve Şoförler Federasyonu Başkanı

Fevzi Apaydın: 
Yaz gelince özellikle sömestr tatilinden sonra trafik yoğunluğu fazla oluyor. Dolayısıyla araç ve motor trafiği de 3-4 kat birden artış gösteriyor. Motosiklet kullanımı da yazın çok fazla oluyor. Motosiklet kullanmak için özel ehliyet gerekiyor ancak ben otomobil kullanıyorum, motoru hayli hayli kullanırım diyenler olduğu için özellikle yazın kazalar artıyor. Buna çok dikkat etmek gerek, çünkü trafik kuralları farklı işliyor. Bizim amacımız bu kazaları asgariye indirmek. Ancak kullanıcıların dikkat etmesi gerek. Gereken aparatları da kullanmaları gerekiyor. Şoförün de arkasındaki kişinin de kask kullanması gerekiyor. Kask belki kaza oluşumunu engellemez ancak hayat kurtarır. En önemli tavsiyemiz de araçların arasından zikzak yaparak geçmemeleri. Motosiklet kullanıcıları genelde genç kuşak olduğu için kendilerine aşırı güven duyuyorlar kazalar da kaçınılmaz oluyor. 

“Motosikletlerin Durumu Çok Kötü”
Türkiye Motokros Eski Şampiyonu – Sinema Yönetmeni

Korhan Yurtsever: 
Motosiklet kullanmak riskli bir meseledir. İki tekerlek üzerinde gitmek inanılmaz keyif verici bir şeydir ancak bir süre sonra dengesiz ve kontrolsüz olmaya başlar. Temel amacı da kuralların dışına çıkmamaktır. Gerçek motosiklet yarışçıları, trafikte asla hızlı araç kullanmaz. Bugün ülkemizde şunu görüyorum; kullanılamayacak denli kötü motorlar ülkemize getiriliyor. Bu motorlar, ehliyeti olmayan ya da ehli olmayan kişiler tarafından kullanılıyor. Bu bireyler kurallara da hiçbir zaman uymuyorlar. İnsanlara saygılı değiller ve motorları hor kullanıyorlar. Hal böyle olunca bu kişilere karşı, araç şoförlerinde antipati oluşuyor. Araç yoldan kaça bilecekken kaçmıyor. Genelde çoğu da ters yöne giriyor. Kazaların temel nedenleri kurallara aykırı davranmak ve motorların kalitesiz olmasıdır diyebilirim.


“Motor Sürücülerine Saygı Gösterilmiyor”

Motosiklet Gezgini

Cevdet ULUTÜRK: 

Biz bu konuda çeşitli çalışmalar yapıyoruz. Çünkü oldukça hassas ve önemli bir konu. Motosiklet sürücüleri gerekli saygıyı görmüyor. Motosiklet kullanmayan insanlar kullananlar ile empati kursalar olay çözülecek; ancak onlar bunu bilmiyorlar. Motosiklet sürücüsü ne hisseder bilmiyorlar, mesela hafif direksiyonu onların üzerine kırsanız onlar için çok büyük bir tedirginlik doğar. En küçük kaza hayatlarından edebilir. Bir diğer konu da ehliyet konusu. Maalesef ülkemizde ehliyet almak oldukça basit. Yurt dışında ehliyetlerin dereceleri var. Mesela 125 cc motor kullanmak için ehliyet ayrı oluyor. Yükseltmek için farklı sınavlara girmeniz gerekiyor. Ancak ülkemizde 2 kutu arasında 8 dairesi çizebilen herkese verildiği için kazaları da tetikliyor. Kesinlikle temel nokta eğitim.


“Motosiklet Kullanıcısı Trafikte Diğer Araçların Tacizine uğruyor”
Motosiklet Gezgini

Cengiz ÇOKAN: 
Motosiklet kullanmayı bilmeyen bir ülkeyiz, Türkiye’de sürücülerin çoğu nasıl kullanılacağını bilmiyor. Bununla ilgili eğitim almıyoruz, üstelik bilmiyoruz ve bilmediğimizin farkında da değiliz. Yaz aylarında da, kış aylarında da çok fazla görülüyor. Her ikisi de farklı nedenlerden kaynaklanıyor. Otomobil sürücüleri de motosiklet sürücülerini trafikte yok sayıyorlar. Motosiklet kullananlara karşı bir saygı yok. Trafikte yok sayılıp taciz ediliyorlar. Eğitim eksikliği çok önemli. Aynı zamanda ehliyetler yetersiz kişilere veriliyor. Bunların hepsi bir araya gelince kaza da kaçınılmaz oluyor. Güvenlik açısından da bilinçsizlik var. Çin’den ithal edilen 20-25 liralık kaskları kullanıyorlar. Bunlar çok tehlikeli ve hayat kurtarmaz. Aynı şekilde şort ve tişört ile motosiklet kullanmak da çok yanlış.


“Motosiklet Kazalarındaki Artış Nedeni, Toplum Binicinin Eksik Olması”
Motosiklet Gezgini

Selçuk Güney Larrañaga: 

Motosiklet kazalarındaki artışın sebeplerinin başında öncelikle toplum bilinci geliyor. Dünya’daki toplumlara baktığımız zaman Motosiklet in tehlikeli bir araç olduğunu düşünen iki elin parmaklarını geçmeyecek olan ülkelerin başında Türkiye geliyor.

Toplumumuzda Motosikletin tehlikeli olduğu algısını değiştirmek için birçok sivil toplum örgütü çalışmalar yapıyor ve bu algıyı yıkmaya çalışıyorlar. Bunların başında Motosikletleri Fark Edin Derneği; Motosikletlerin her şeyden önce trafikte yeri ve hakları olan bir taşıt olduğunu topluma anlatmaya, Türkiye Motosiklet Platformu ise; motosiklet kullanıcılarının trafikteki güvenliğine önem vererek büyük ilerlemeler kaydetmektedir.

Kullanmakta olduğumuz Motosikletlerin değil de, kullanan bireylerin bu tehlikeyi yaratabileceğine ihtimal verilmesi gerekmektedir. Klasik bir deyiş vardır; ‘’Motosiklet durduğu yerde size herhangi bir zarar veriyor yada tehlikeye sokuyor mu ? ‘’. Demem o ki motosikleti kullanan bireyler ne kadar eğitime açık, güvenlik şartlarına ve aynı zamanda trafik kurallarına ne kadar uyuyor  olduğu bu tehlikelinin seviyesini belirlemektedir. Motosiklet değildir tehlike olan !!!

“Japonlar 6 yaşında Motosiklet Eğitimi alıyor”
Motosiklet Gezgini

Hakkı BAYHAN: 

Motosiklet kullanmayı bilmiyoruz, hem de ülkemizde ehliyet gerektiği şekilde verilmiyor. Bu konuda yeni adımlar atıldı ancak yeterli değil. Japonya’da 6 yaşında motosiklet eğitimi verilmeye başlanıyor. Bizde henüz yetişkinlere yönelik bile yok. Bazı insanlar yurt dışında eğitim alıp geliyor ve sertifikalı olarak eğitim veriyor. Fakat bunlar oldukça pahalı ve herkesin ulaşması da mümkün değil. Kaza geçirenler genelde kuryeler oluyor. Bariyerlere çarpıp kafaları kopanlar var. Çünkü yollarımız müsait değil. Ülkemizdeki asfaltlar mermer gibi ve oldukça kaygan bunlar da kazaya davetiye çıkarıyor. Başka ülkelerde bu konular araştırılmış ve motorlar için özel asfalt dökülüyor. Motosiklet küçük bir vasıta olduğu için, araç sürücüleri de önemsemiyor. Halbuki motorun üzerindeki sürücü, motorun kaportası gibidir. Sürücü bunu hesaplamıyor. Umarım bu konuda yeterli duyarlılığı gösteririz.

Ücretsiz Motosiklet Ambulans